سخنگوی گمرک اعلام کرد؛ رشد ۳۱ درصدی تجارت ایران با اعضای شانگهای

 در Uncategorized
رشد ۳۱ درصدی تجارت ایران با اعضای شانگهای

سخنگوی گمرک از رشد ۳۱ درصدی تجارت غیر نفتی کشورمان با ۱۱ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۲۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شد که این میزان ۳۱ درصد بیشتر از ۵ ماهه نخست سال قبل بوده است.

وی افزود: سهم صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ۵ ماه نخست امسال ۱۷ میلیون و ۳۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و واردات از این کشورها نیز در این مدت، با رشد ۶۸ درصدی به ۴ میلیون و ۳۴ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار رسیده است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای گفت: چین با خرید ۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار (رشد ۱۴ درصدی)، هند با ۷۲۹ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی)، افغانستان با ۶۴۱ میلیون دلار (کاهش ۲۵ درصدی)، پاکستان با ۴۷۵ میلیون دلار (رشد ۱۳ درصدی) و روسیه با ۲۹۱ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی) در رتبه‌های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

وی افزود: بعد از روسیه، ازبکستان با خرید ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۸.۴ میلیون دلار، بلاروس با ۷.۲ میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶ هزار دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای توضیح داد: چین با فروش ۵ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار (رشد ۵۳ درصدی)، هند با یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار (رشد ۱۴۲ درصدی)، روسیه با ۷۱۵ میلیون دلار (رشد ۵۰ درصدی)، پاکستان با ۴۲۹.۳ میلیون دلار (رشد ۳۷۵ درصدی) و قزاقستان با ۷۸.۴ میلیون دلار (رشد ۱۷۴ درصدی)، پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در این ۵ ماه بودند.

وی افزود: ازبکستان با فروش ۳۲.۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲ میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴ میلیون دلار، بلاروس با ۳.۹ میلیون دلار، قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دلار و مغولستان با ۱.۳ میلیون دلار در رتبه‌های ششم تا یازدهم فروش کالاهای مورد نیاز به کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »