3 درخواست اتاق ایران و امارات از وزیر امور خارجه/ صادرات 8 میلیارد دلاری به امارات با رفع موانع بانکی

 در Uncategorized

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: توسعه بیشتر همکاری با سفارت ایران در امارات ، امکان راه اندازی یک سوله و یا انبار برای محصولات صادراتی کسب و کارهای کوچک در امارات و ایجاد دفتر نمایندگی اتاق ایران و امارات در کشور امارات مواردی است که انتظار حمایت از آن را داریم .

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، فرشید فرزانگان در در نشست هم‌اندیشی با وزیر وزارت امور خارجه که با حضور مسئولان اتاق های بازرگانی ایران و اتاق های مشترک بازرگانی و مسئولان وزارت امور خارجه در محل وزارت خارجه برگزار شد،  به ارائه گزارشی در رابطه با سطح روابط اقتصادی ایران و امارات پرداخت.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات در  ابتدا به آمار صادرات و واردات در طی سه سال گذشته بین ایران و امارات اشاره کرد و گفت: آمار صادرات و واردات در سال ۹۸ به ترتیب 4.5 میلیارد دلار صادرات و ۸. ۹ میلیارد دلار واردات بوده است که در مجموع حجم تجارت ایران با امارات 13.4 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود:  آمار تجارت میان ایران و امارات در سال ۹۹ حدود 14.2 میلیارد دلار بوده که از این مقدار 4.6 میلیارد دلار صادرات و9.6 میلیارد دلار واردات بوده است.

فرزانگان بیان داشت: تجارت ایران و امارات در پنج ماهه اول امسال نیز تا کنون 7.2 میلیارد دلار بوده از این مقدار 1.9 میلیارد دلار صادرات و 5.3 میلیارد دلار واردات بوده است و سهم صادرات ما به امارات از کل صادرات  به طور متوسط  در حدود 10 تا 15 درصد کل صادرات کشور و سهم واردات ما از امارات  در طی این سالها به طور متوسط در حدود 30 تا 35  درصد است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک بازرگانی ایران و امارات بیان داشت: با وجود رابطه سیاسی نه چندان مطلوب و پر فراز و نشیب میان دو کشور در سال‌های اخیر، امارات همواره  شریک تجاری مهم ایران بوده و هم اکنون نیز کالا‌های اساسی و کالا‌های مورد نیاز خطوط تولید از کشور‌های مختلف نیز از مسیر هاب‌ترانزیتی امارات شده و از بنادر آزاد امارات وارد ایران می‌شوند.

فرزانگان با بیان این که صادرات به این کشور در سال ۹۶ حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار بوده، گفت: پتانسیل‌های صادراتی کشور پس از رفع موانع به خصوص رفع موانع حساب‌های بانکی ایرانیان قطعاً به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

فرزانگان بیان داشت: امارات متحده عربی جز شرکای اصلی در حوزه صادرات مجدد در منطقه است و لذا در صورت فراهم آمدن زیر ساخت‌ها و توسعه بنادر، زمینه‌های همکاری بسیاری فراهم خواهد شد به خصوص آن که رویداد بین‌المللی اکسپو نیز در شش ماهه آینده در جریان است.

وی در ادامه بر لزوم تحقق دیپلماسی فعال اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های اتاق مشترک ایران و امارات برای پیشرفت، توسعه و ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: هر چه هماهنگی این وزارتخانه، مرکز کنسولی دبی، سفارت ایران در ابوظبی، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و نیز اتاق بازرگانی ایران، اتاق مشترک ایران و امارات به عنوان نمایندگان بخش خصوصی بیشتر باشد رضایت‌مندی تولیدکنندگان و تجار بیشتر می‌شود زیرا بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بیشتر و خدمات بهتری ارایه می‌شود.

فرزانگان با تاکید بر این نکته که بهره‌بردار توسعه روابط سیاسی، بخش خصوصی یعنی اتاق بازرگانی ایران واعضا اتاق مشترک ایران و امارات است گفت: هر زمان که توسعه سیاسی منجر به توسعه تجارت با حضور بخش خصوصی در کشور شده روابط دو کشور با ثبات و بدون خدشه و تأثیرگذاری سیاسی گردیده است.

 رئیس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به انتظارات اتاق از وزارت امور خارجه گفت: در مذاکرات قبلی با وزارت امور خارجه بر سه نکته کلیدی تاکید کردیم که اولین مورد آن ایجاد دفتر نمایندگی اتاق ایران و امارات به عنوان یکی از مهمترین مقاصد صادراتی و وارداتی ایران و هاب صادراتی به تمام نقاط دنیا بود.

رئیس کمیته اکسپو دبی ۲۰۲۰ اتاق بازرگانی ایران افزود: دومین مورد انتظار حمایت از راه‌اندازی سوله و انبار جهت صادرات و صادرات مجدد کسب و کار‌های کوچک( SME ) و سومین مورد معرفی اتاق بازرگانی مشترک ایران وامارات به عنوان نماینده اقتصادی ایران وتوسعه بیشتر روابط با بخش اقتصادی سفارت ایران در امارات است.

فرزانگان همچنین به مسئولیت اتاق ایران و امارات در راستای اعزام تیم‌ها هیئت‌های تجاری و مجری امور هیئت تجاری از سوی سازمان توسعه و تجارت و سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های شورای بازرگانان ایرانی دبی (IBC) و همکاری نزدیک با اتاق بازرگانی دبی انتظار می‌رود بیشتر از ظرفیت‌های اتاق ایران و امارات بهر‌گیری شود.

منبع:خبرگزاری فارس

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »