گلایه رهبر انقلاب از صدور ۱۵۰۰ بخشنامه گمرکی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی

 در Uncategorized
گلایه رهبر انقلاب از صدور 1500 بخشنامه گمرکی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی

یک مدیرکل گمرک با اشاره به گلایه رهبر انقلاب از صدور ۱۵۰۰ بخشنامه گمرکی و بلاتکلیفی فعالان اقتصادی گفت: پیشنهاد گمرک این است که یک کارگروهی در سطح معاونت حقوقی ایجاد شود و بخشنامه ها قبل از ابلاغ با حضور خود تولیدکنندگان بررسی و سپس ابلاغ شود.

وحید خدرویسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص گلایه ایشان از صدور بیش از 1500 بخشنامه مختلف گمرک گفت:  روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره مشکل صدور بخشنامه‌های متعدد گفتند: «از سال 97 تا 1400، 1500 بخشنامه فقط درباره مسائل گمرکی صادر شده است. فعالان اقتصادی به کدام یک عمل کنند؟ اصلاً فرصت هست همه را بخوانند؟»

مدیر کل حقوقی گمرک با اشاره به تکثر بخشنامه های صادر شده از سوی دستگاههای دخیل در امر تجارت خارجی گفت: باید تاکید داشت که گمرک به عنوان مجری سیاست‌های اقتصادی دولت عملا اجرا کننده بخشنامه‌هایی است که از سوی دیگر دستگاهها صادر می‌شود، دستگاههای مختلف از  بانک مرکزی، وزارت کشور و جهاد کشاورزی تا وزارت  بهداشت و وزارت صمت و… بخشنامه های مختلفی را در امر تجارت خارجی صادر میکنند که بعضا ممکن است تناقضاتی هم در آنها ایجاد شود.  اما گمرک تنها مجری این بخشنامه های مختلف و متعدد است. در راستای فرمایشات رهبر انقلاب باید تصمیمی اتخاذ بشود که بخشنامه‌ها به صورتی باشد که  خدمت گیرندگان فرصت بررسی آنها را داشته  و از طرف دیگر قابلیت اجرا نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد،  پیشنهاد گمرک این است که  یک کارگروهی در سطح معاونت حقوقی ریاست جمهوری با حضور دستگاههای دولتی مرتبط ایجاد شود و این بخشنامه‌ها قبل از ابلاغ با حضور خود تولیدکنندگان در سلسله جلساتی بررسی  و سپس ابلاغ شود.

گفتنی است، اخیرا دیوان محاسبات کشور طی گزارشی در خرداد امسال تاکید کرد، صدور بخشنامه‌های متعدد بدون آگاهی فعالان اقتصادی از مشکلات مزمن بخش تولید است. گزارش دیوان محاسبات کشور حاکی از آن است که فعالان اقتصادی و کنشگران عرصه کسب و کار و سرمایه گذاران با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی درخصوص این قانون روبه رو هستند. بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و سازمان تامین اجتماعی از شاخص‌ترین دستگاه‌های اجرایی هستند که بیشترین بخشنامه‌ها ودستورالعمل‌های اجرایی را بدون هیچ پیش آگهی صادر کرده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »