کف حقوق کارگران به پنج میلیون و ششصد هزار تومان می‌رسد؟

 در Uncategorized
آخرین خبرها از حداقل تعیین حداقل دستمزد/ کف حقوق کارگران به پنج میلیون و ششصد هزار تومان می‌رسد؟

قرن نو نوشت: رایزنی‌ها برای تعیین حداقل دستمزد در حالی ادامه دارد که کف حقوق کارکنان دولت از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برابر با پنج میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است.

درحالی مذاکره بر سر تعیین حداقل دستمزد در جریان است که دولت امسال تبلیغات سنگینی را برای عدم تمرکز بر افزایش دستمزد در دستورکار قرار داده و مقامات دولتی، حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید دارند که احیای قدرت خرید با افزایش ریالی دستمزد ممکن نخواهد بود.

این درحالی است که ازیک‌سو موج تورمی شدید و ازسوی‌دیگر تعیین حداقل حقوق پنج میلیون و ششصد هزار تومان برای کارمندان دولت، دست نمایندگان کارگری را برای درخواست افزایش حقوق تا رقم تعیین‌شده برای کارمندان دولت باز گذاشته است.

 سبد معیشت چقدر است؟

هزینه سبد معیشت بنا بر اعلام حمیدرضا حاجی‌اسماعیلی ازسوی دولت تعیین شده است. وی دراین‌خصوص گفته است: این کارشناس بازار کار دراین‌خصوص به یک اتفاق نادر در تعیین سبد معیشت اشاره و اظهار کرد: امسال رقم سبد معیشت با دخالت مستقیم دولت تعیین شده است؛ یعنی اعداد هزینه‌ای را دولت از وزارت امور اقتصاد و دارایی گرفته و مستقیماً در تعیین رقم سبد معیشت نقش داشته است. بنابراین برخلاف سال‌های گذشته تا به اینجای کار، رقم سبد معیشت با نظر دولت و مورد تأیید دولت است.

ازسوی‌دیگر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار دراین‌زمینه گفته است: نرخ تورم یک‌ساله منتهی به پایان بهمن امسال ۴۱.۲ درصد بوده و سبد معیشتی که در کمیته دستمزد برای یک خانوار میانگین کارگری تعیین شده، ماهانه هشت میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است؛ اما قرار نیست همه مخارج زندگی کارگر در مزد او پرداخت شود. برخی از این هزینه‌ها، هزینه اجتماعی و بیمه‌ای است که دولت باید تأمین کند و بین هزینه‌های اجتماعی و هزینه‌های فردی کارگر تفکیک قائل نشده‌اند، اما کارفرما حداکثر می‌تواند حول و حوش نرخ تورم به افزایش حداقل دستمزد کارگران رضایت دهد.

آهنی‌ها در مورد اینکه حداقل دستمزد چه میزان از سبد معیشت خانوار کارگری را پوشش می‌دهد، گفت: در طی سال‌های مختلف، حداقل دستمزد به‌علاوه سایر مزایای کارگری هفتاد درصد سبد معیشت خانوار را پوشش می‌دهد، البته این موارد در کنار و علاوه بر اضافه‌کاری و شیفت‌های اضافه کارگران است.

آخرین خبرها از حداقل تعیین حداقل دستمزد | کف حقوق کارگران به پنج میلیون و ششصد هزار تومان می‌رسد؟

تصمیم مجلس برای حداقل حقوق

حسن محمدیاری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق کارمندان تصریح کرد: سال گذشته حقوق کارمندان با پانزده درصد رشد به کف حقوق دو میلیون و هشتصد هزار تومان و امسال با رشد ۲۵ درصدی به کف حقوق به سه میلیون و پانصد هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد دولت برای کف حقوق چهار میلیون و پانصد هزار تومان بود ابراز داشت: مجلس این مبلغ را به پنج میلیون و ششصد هزار تومان افزایش داد؛ برای بازنشستگان نیز کف حقوق چهار میلیون و پانصد تومان است؛ به‌این‌ترتیب این احتمال وجود دارد که حداقل دستمزد کارگران نیز در سال آینده به کف پنج میلیون و ششصد هزار تومان برسد.

حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

حداقل حقوق کارگران در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است اما با مزایا و سوابق کار این رقم تا چهار میلیون و ۱۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. براین‌اساس، حداقل دستمزد روزانه برابر با ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان و حداقل دستمزد ماهانه: دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان است.

دراین‌راستا حق مسکن: ۴۵۰ هزار تومان و  بن کارگری ششصد هزار تومان تعیین شده است. پایه سنوات برابر با ۱۴۰ هزار تومان و حق اولاد برابر با ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان تعیین شده است.

به‌این‌ترتیب  حداقل حقوق کارگران بدون فرزند (با حداقل یک سال سابقه, بدون کسر بیمه)، سه میلیون و ۷۰۷ هزار و ۹۲۵ تومان و حداقل حقوق با یک فرزند (بدون کسر بیمه) برابر با سه میلیون و ۹۷۱ هزار ۴۱۸ تومان بود. حداقل حقوق با یک فرزند با یک سال سابقه: چهار میلیون و ۱۱۱ هزار تومان است. شمارش معکوس برای تعیین اولویت دستمزد در دولتی که شعارش بهبود معیشت مردم است حالا آغاز شده است.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »