علامت سؤال بزرگ در برابر تحقق درآمد ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۱

 در Uncategorized
علامت سوال بزرگ در برابر تحقق درآمد 500 هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در 1401

یک کارشناس مالیاتی با بیان اینکه در حال حاضر درآمدهای مالیاتی سال آینده در مجلس به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: تحقق این درآمدها با وجود اقتصادی که همچنان در رکود قرار دارد، امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از بحث‌هایی که هر ساله در خصوص بودجه مطرح می‌شود، کسری تراز عملیاتی است. دولت تلاش کرده است تا کسری تراز عملیاتی را با افزایش 60 درصدی درآمدهای مالیاتی جبران کند. این مسئله سبب شده تا سهم مالیات در بودجه به حدود 40 درصد افزایش پیدا کند.

از جمله ابهاماتی که در این حوزه مطرح است، امکان تحقق این درآمدها است. ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی این درآمدها را 20 هزار میلیارد تومان افزایش داده است که در پی این اتفاق وزیر اقتصاد از سخت بودن وصول این درآمدها گفته است.

«محمدرضا جعفریان» کارشناس مالیاتی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت مالیات در بودجه سال 1401 و امکان تحقق آن گفت: آن چیزی که ما در بودجه شنیدیم این است که درآمدهای مالیاتی 62 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر این رقم در مجلس به بیش از 500 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: سؤال این است که این منابع از چه طریقی وصول می‌شود. تحقق این درآمدها با وجود اقتصادی که در رکود است امکان‌پذیر نیست. مگر امکان دارد که در شرایطی که رشد اقتصادی نداشته‌ایم، درآمدهای مالیاتی به این شکل افزایش پیدا کند.

جعفریان گفت: بنده معتقد هستم که مغایر با قانون مالیات‌های مستقیم، فشارهای مالیاتی افزایش خواهد یافت و این مسئله سبب بروز شکایات متعدد در سازمان امور مالیاتی خواهد شد. مالیات بر عایدی سرمایه باید جلوی سفته‌بازی را بگیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان تحقق درآمدهای مالیاتی در صورت رشد بیش از پنج درصدی اقتصاد در سال آینده، گفت: بنده اعتقادی به امکان رشد پنج درصدی در سال آینده ندارم. در حال حاضر مسکن نیز وارد رکود شده است. حتی اگر مالیات بر مجموع درآمد نیز در کشور اجرا شود، درآمدهای مالیاتی که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است محقق نخواهد شد، در نتیجه شاهد دریافت مالیات‌های مضاعف در سال آینده خواهیم بود.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »