صادارت ایران به هند ۲ برابر شد

 در Uncategorized
صادارت ایران به هند 2 برابر شد

صادرات ایران به هند در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد دو برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۳۴ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان می‌دهد کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در 2 ماهه نخست سال جاری میلادی به 358 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری ایران و هند در 2 ماهه ژانویه و فوریه 2023 با افت 13 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. ارزش تجارت دو کشور در 2 ماهه نخست سال 2022 بالغ بر 412 میلیون دلار اعلام شده بود.

کاهش مبادلات تجاری ایران و هند در دو ماهه نخست سال جاری میلادی ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در 2 ماهه نخست 2023 با کاهش 34 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 224 میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل 342 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

کاهش 34 درصدی صادرات هند به ایران از ابتدای سال جاری میلادی در حالی است که پیش‌تر اخباری در مورد نارضایتی ایران از عدم تعادل در تجارت دو کشور و تصمیم دولت ایران برای کم کردن تراز منفی تجاری با این کشور منتشر شده بود.

بر این اساس، واردات هند از ایران در دو ماهه 2023 با رشد قابل توجه 91 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده و به 134 میلیون دلار رسیده است. هند در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل تنها 70 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

با رشد حدود دو برابری واردات هند از ایران و کاهش 34 درصدی صادرات به ایران، تراز تجاری منفی 272 میلیون دلاری ایران با این کشور در دو ماهه 2022 به منفی 90 میلیون دلار در دو ماهه امسال بهبود یافته است.

برنج، میوه و چای مهم‌ترین کالاهای صادراتی هند به ایران در 2 ماهه امسال بوده است. هند در این دوره 134 میلیون دلار برنج، 12 میلیون دلار میوه و 9 میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.

فرآورده‌های نفتی، مواد خام تولید رنگ و انواع میوه نیز مهم‌ترین کالاهای وارداتی هند از ایران در 2 ماهه نخست 2023 بوده است. هند 52 میلیون دلار فرآورده‌ نفتی، 40 میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و 28 میلیون دلار میوه از ایران در این مدت وارد کرده است.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »