حذف ارز ۴۲۰۰ قوت گرفت؟

 در Uncategorized
ماجرای روز نخست بررسی بودجه 1401 و تصمیم خاص بازگشت یک بند الحالقی به کمیسیون/ حذف ارز 4200 قوت گرفت؟

با تحولات امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی و بازگشت الحاقیه تبصره یک بودجه، احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ادامه جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی بندهای در آمدی لایحه بودجه، علی اکبر گریمی نماینده مردم اراک در مجلس در پیشنهادی خواستار بازگشت به لایحه دولت و حذف ارز ترجیحی شد. بعد از اظهارات مخالفان و موافقان،آقای  قالیباف رئیس مجلس این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بازگرداند.

گفتنی است، کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی در این مورد رسیده  بود و در گزارش خود اعلام کرده و برای ارز ترجیحی، در سال آینده رقمی معادل 9میلیاردتومان در نظر گرفته است، که طبیعتا این مسئله باید در مجلس مورد بحث قرار گیرد. اما دولت کماکان بر حذف ارز ترجیحی اصرار دارد و معتقد است که لایحه بر این اساس تنظیم شده است. در مجلس هم این مسئله موافقان و مخالفانی دارد و نتیجه در پی گفت‌وگوهای آینده اعلام خواهد شد.

بنا بر روایت نظام الدین موسوی، روز گذشته نیز در ابتدای ورود به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در باره لایحه بودجه سال 1401 جهت هماهنگی دیدگاه‌ها، درباره روند بودجه جلسه غیرعلنی داشتیم. در این جلسه مفصل و طولانی مباحث بسیاری مطرح شد. چرا که بودجه به هرحال دستور کار سال آینده دولت وهمه دستگاه‌ها و قوای کشور است. یعنی بودجه، صرفا بودجه‌ای برای دولت نیست و روی زندگی و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد. به همین دلیل برای نمایندگان مجلس ساز و کار اجرایی بودجه مهم است.

به گفته این نماینده مجلس، مسئله بسیار مهم لایحه بودجه سال آینده تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی و لحاظ شدن یا نشدن آن است. دیدگاه‌های مختلفی در بین نمایندگان دولت و مجلس وجود دارد. حذف ارز ترجیحی ممکن است تبعاتی داشته باشد، که باید برای این تبعات، آمادگی لازم کسب شود. ما در این جلسه بنابر رای‌گیری نهایی در مورد ارز ترجیحی، نداشتیم. بیشتر صحبت‌ها حول محور تبیین این مسئله صورت گرفت، تا بین مجلس و دولت یک هماهنگی و نزدیکی دیدگاه در خصوص ارز ترجیحی اتفاق بیفتد.

بررسیها نشان میدهد با توجه به جلسه غیر علنی روز گذشته در مجلس،  احتمالا با این تصمیم اتخاذ شده در صحن علنی مجلس بایستی به زودی شاهد حذف ارز 4200 تومانی باشیم. این سوالی است که در روزهای آتی تکلیف آن مشخص خواهد شد.

لازم به ذکر است، در ابتدای تدوین و ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی دولت بر حذف ارز 4200 تاکید داشت اما پس از هشدارهای متعددی که در خصوص خطرات حذف آن و حتی تبعات اجتماعی احتمالی داده شد، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصمیم به حفظ ارز 4200 تومانی ان هم با یک سازوکار ابداعی و شاید خطرناک گرفت.

گفتنی است، براساس بند یک الحاقی یک تبصره یک لایحه بودجه سال 1401 که توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به بودجه اضافه شده است، معادل مبلغ 9 میلیارد دلار موضوع ردیف (18) جدول مصارف تبصره (14) این قانون برای تأمین کالاهای اساسی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و براساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می یابد.

در ابتدا که بحث باقی‌ماندن ارز 4200 تومانی از سوی کمیسیون تلفیق مطرح شد، تصور بر این بود که روند تخصیص این ارز مانند سال 1400 خواهد بود که دولت از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت برای واردات کالاهای اساسی دارو و تجهیزات پزشکی استفاده خواهد کرد اما بهاعتقاد برخی نمایندگان، مشکل اینجا بود که اگر کمیسیون تلفیق می‌خواست چنین روندی را در نظر بگیرد شاید باید کلیات بودجه را تغییر می‌داد که در این صورت این تغییرات احتمالا مورد تایید شورای نگهبان قرار نمی‌گرفت.

این درحالی است که سال گذشته نیز بودجه تغییرات قابل توجهی داشت اما در نهایت شورای نگهبان ان را پذیرفت بر این اساس استدلال مذکور نمیتواند خیلی مورد تایید باشد.

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »