بخش خصوصی منتظر تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف است/ چیزی از خصوصی‌سازی نمانده!

 در Uncategorized

شرط افزایش صادرات غیر نفتی از نگاه فعالان بخش خصوصی

بخش خصوصی منتظر تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف است/ چیزی از خصوصی‌سازی نمانده!

بخش خصوصی منتظر تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف است/ چیزی از خصوصی‌سازی نمانده!

 

افزایش تجارت خارجی و رشد صادرات غیرنفتی از جمله اهداف تعیین شده از سوی دولت سیزدهم است .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس برنامه اعلام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر است تنها در نیمه دوم سال حجم صادرات غیر نفتی رشدی 5 میلیارد دلاری را جربه کند، این در حال است که فعالان بخش خصوصی معتقدند هنوز استراتژی های اقتصادی دولت در حوزه بین الملل روشن نیست.

فعالان بخش خصوصی معتقدند افزایش صادرات و پایداری این اتفاق در گرو تدوین استراتژی اقتصادی کشور در این مقطع حساس است.

بیشتر بخوانید:

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم چه وعده هایی به مردم داده است؟

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران در این خصوص به خبرآنلاین گفت: انتظار میرود استراتژی تجاری ایران صادرات محور باشد ضمن اینکه باید تلاش شود تا حداکثر نیازها از بازار داخلی تامین شود اما هنوز مسیر حرکت دولت در این حوزه چندان روشن نیست.

سید حمید حسینی در توضیح این مطلب ادامه داد: بر این اساس باید شرایط کسب و کار نیز تسهیل شود. تنها راه نجات اقتصاد ایران در شرایط فعلی می‌تواند صادرات باشد زیرا ما دو فرصت داشتیم که نتوانستیم از آنها استفاده کنیم.

وی توضیح داد: یکی از این فرصت‌ها خصوصی‌سازی بود که می‌توانست انقلابی در اقتصاد ایران ایجاد کند ولی نتیجه عملکرد این مساله مورد قبول هیچ‌کس واقع نشد؛ دومین مورد نیز هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بود که در یک مرحله موفق بود اما پس از آن نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد.

وی افزود: لذا دیگر نمی‌توان نه از ابزار هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی استفاده جدی کرد و نه از خصوصی‌سازی چیزی مانده زیرا حدود 150 هزار میلیارد تومان از اموال دولت، خصوصی‌سازی شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط باید گفت استراتژی تجاری دولت سیزدهم باید صادرات محور بوده و به دنبال تعامل با دنیا و به ویژه کشورهای همسایه باشیم تا بتوانیم به این بازارها دسترسی پیدا کنیم اما این مهم در رو روشن شدن تکلیف رفع تحریم ها و همچنین مساله اف ای تی اف است چرا که در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت شرایط برای صادرات مهیا باشد .

به گفته وی تحریم، تولید در ایران را نیز تحت فشار قرار می دهد و در نتیجه امکان صادرات محصولات از ایران نیز کاهش می یابد.

 

 

استراتژی اقتصادی کشور باید تدوین شود/ بخش خصوصی در انتظار تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف است

 

انتظارات بخش خصوصی از دولت سیزدهم

حسینی درباره انتظارات بخش خصوصی از دولت سیزدهم گفت:  بخش خصوصی و مردم انتظار ثبات قیمت‌ها و آرامش اقتصاد کشور دارند،همچنین اکثریت مردم انتظار دارند شرایط برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم شود تا شاهد رشد مثبت اقتصادی باشیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ملموس صحبت کنیم باید به شاخصه‌های اقتصادی کشور توجه کنیم  و دولت باید از همه امکانات خود استفاده کند و با توجه به اینکه حکومت یکدست شده و اختلافی بین قوای قضاییه، مقننه و مجریه و همچنین صدا و سیما و نهادها و ارگان‌ها وجود ندارد و مقام معظم رهبری نیز از این دولت حمایت می‌کنند بنابراین امیدواریم دولت بتواند مشکلاتی که دولت قبل با آن مواجه بود را برطرف کند و حداقل بتواند روابط را با کشورهای همسایه به صورت عادی برقرار کند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: همچنین لازم است تا FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد؛ قطعا بخش خصوصی انتظار دارد تا دولت برای مذاکرات برجام نیز تلاش کند و اگر دولت بتواند برجام را به نتیجه برساند و تحریم‌ها را لغو کند به حتم می‌تواند به بسیاری از اهدافی که داشته و به برنامه‌هایی که اعلام کرده بود، دست یابد و باید توجه داشت بدون به نتیجه رسیدن در برجام به نظر می‌رسد کار دولت با سختی فراوان مواجه شود.

کشور فاقد استراتژی توسعه اقتصاد ملی است

 

استراتژی اقتصادی کشور باید تدوین شود/ بخش خصوصی در انتظار تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف است

 

از سوی دیگر رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره استراتژی تجاری دولت سیزدهم به خبرآنلاین گفت: هیچ فرقی ندارد کدام دولت بر سر کار باشد زیرا باید مشخص شود ما اصلا استراتژی توسعه اقتصاد ملی در کشور داریم که باید پاسخ داد؛ خیر نداریم. بحث این دولت، دولت قبلی و یا دولت قبل‌تر از آنها نیست زیرا ما اصلا چیزی به نام استراتژی توسعه اقتصاد ملی نداشته‌ایم و به همین دلیل چگونه می‌توان راجع به استراتژی توسعه تجارت خارجی صحبت کرد؟

مجیدرضا حریری افزود: ما باید مشخص کنیم اصولا قرار است در اقتصاد ملی خود چند درصد از GDP را از طریق تولید به دست بیاوریم؛ چند درصد از خدمات ؛ چقدر از تولید کشاورزی، صنعتی، معدنی و … به دست خواهیم آورد. خدمات و تجارت، بیمه، بانک و … چقدر سهم خواهند داشت؟ همه این موارد برای تعیین استراتژی تجاری باید مشخص شود.

وی افزود: برای سال‌های پیش‌رو باید توجه داشت که اقتصاد و تجارت فرامرزی تحت تاثیر سیاست خارجی کشور قرار دارد بنابراین باید تکلیف مسائل هسته‌ای با آمریکا و سایر کشورها و تحریم‌ها مشخص شود و در غیر این‌صورت باید اثرات این موارد را در اقتصاد بپذیریم.

تاثیر تفکرات قبلی مسئولان بر مواضع فعلی دولت سیزدهم

حریری در پاسخ به این سوال که با توجه به تفکرات و سخنان قبلی مسولان دولت سیزدهم درباره مسائلی مانند تحریم، برجام و FATF   و ادامه این مواضع آیا می‌توان به بهبود وضعیت اقتصاد و حل مشکلات تجارت خارجی امیدوار بود، اظهار کرد: بنده هیچ‌گاه عملکرد کسی را بر اساس شعارهایی که در زمان انتخابات داده، پیش‌بینی نمی‌کنم زیرا فضای انتخابات و همچنین زمانی که فرد مسئولیت اجرایی برعهده ندارد، می‌تواند نظریات بسیاری داشته باشد اما میز وزارت و حقایق اقتصادی و شرایط اجتماعی کشور، عملکرد واقعی افراد را نشان می‌دهد. بسیاری از ما، شعارهای فراوانی‌ می‌دهیم که در عمل قابلیت اجرایی ندارد بنابراین باید اجازه داد حداقل 6 ماه از این دولت بگذرد تا بتوانیم عملکردها را نقد کرد.

وی ادامه داد:‌ در حوزه اقتصاد و با توجه به شناختی که از وزیر امور اقتصادی دولت سیزدهم دارم و با توجه به سوابق وی در مرکز پژوهش‌های مجلس و چه در سایر موارد به نظر می‌رسد فرد عمل‌گراتری باشد و بر علم اقتصاد مسلط است البته باید توجه داشت اصلا سلیقه‌ها مهم نیست زیرا سلیقه ممکن است به عده‌ای نزدیک و یا برعکس باشد. واقعیات حکمرانی نیز رفتار افراد را تغییر می‌دهد. همچنین وزیر صمت سال‌ها معاون وزیر بوده و سال‌ها در آستان قدس رضوی کار اقتصادی کرده است.

حریری تاکید کرد: باید توجه داشت واقعیات افراد را از شعارها فاصله می‌دهد به ویژه زمانی‌که فرد وارد هیات دولت می‌شود و هرکدام از اعضای کابینه، رفتار، کردار و کارنامه‌ آنها به کل کابینه تعمیم پیدا می‌کند . به نظر بنده باید امیدوار بود و نفی کردن دولتی که تازه تشکیل شده به دلیل سوابق افراد در گذشته به اعتقاد بنده منطقی نیست و باید اجازه دهیم حداقل 6 ماه کار کنند و باید از یکدیگر حمایت کرد و در عین حال بعد از گذشته چندماه می‌توان تندترین و تیزترین انتقادات را به کارنامه هرکسی داشته باشیم.

 

منبع:خبرآنلاین

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »