وزیر کار: کارآفرینان ۱.۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد

 در Uncategorized
کارآفرینان ۱.۸ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد

 

وزیر کار با بیان اینکه نظام اداری ما ضد کارآفرینی است، گفت: نهادهای اجرایی بستر را فراهم می‌کنند تا کارآفرینان با توسعه تولید، فرصت شغلی یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الله عبدالملکی امروز در آئین گشایش هفته کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی به‌معنای توانایی ایجاد یک کسب‌وکار سودآور و پایدار است. بار اقتصاد بر دوش کارآفرینان است و این افراد زمینه را برای تولید و اشتغال فراهم می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بدون کارآفرینی، تولید شکل نمی‌گیرد و اشتغال اتفاق نمی‌افتد زیرا کسب‌وکار سودآور فرصت شغلی را ایجاد می‌کند.

عبدالملکی ادامه داد: در حال حاضر با یک معیار عمومی حدود ۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور داریم و اقتصاد ۸۵ میلیون نفر بر شانه‌های این افراد استوار است. اشتغال ۲۴ میلیون نفری به دلیل نوآوری‌های این افراد است.

وی افزود: برای حل مسئله بیکاری و مشکلات تولید، این ۴۰۰ هزار نفر باید تقویت و به تعداد آنها افزوده شود. اقتصاد ایران برای اینکه بتواند بر اساس ظرفیت‌هایش به حد مطلوب خود برسد، نیاز به دو میلیون نفر کارآفرین دارد که در اینجا نیاز به کمک نظام آموزشی و فرهنگی داریم تا به لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارآفرین کسی است که عوامل اصلی تولید را کنار هم قرار می‌دهد تا شرایط کسب و کار را فراهم کند، گفت: ما در یکی از پرظرفیت‌ترین اقتصادهای دنیا زندگی می‌کنیم؛ نیروی کار فراوان، منابع طبیعی زیاد، نقدینگی ۴۰۰۰ هزار هزار میلیارد تومانی، فناوری‌های نو و … داریم بنابراین چرا ظرفیت تولیدی ما به فعلیت نمی‌رسد؟ در پاسخ باید گفت علت اصلی آن است که فضای کارآفرینی و شرایط برای فعالیت این افراد مساعد نیست.

عبدالملکی ادامه داد: افزایش تعداد کارآفرینان به دو میلیون نفر یک برنامه میان‌مدت است اما در کوتاه‌مدت باید شرایط را برای ایفای نقش مؤثر کارآفرینان فراهم کنیم. کارآفرین از آب کَره می‌گیرد به شرطی آنکه کسی مانعش نشود بنابراین مهمترین کار ما این است که مانع کارآفرینان نشویم.

وی تصریح کرد: متأسفانه نظام بوروکراتیک ما به شدت ضد کارآفرینی است و همواره یکی از گلایه‌های اصلی کارآفرینان، همین نظام اداری دست و پاگیر است؛ این نظام ضد کارآفرین از همان پایه و از دهه ۲۰ و ۳۰ شکل گرفت و پس از انقلاب نیز ساختارهای معیوب آن شکسته نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قانون تسهیل نظام مجوزدهی و کسب‌وکارها اتفاق مهمی بود که در مجلس افتاد البته ما در وزارت کار پیش از تصویب این قانون، این اتفاق را در بحث صدور مجوز برای آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای ترتیب دادیم که نتیجه فوق‌العاده‌ای داشت به گونه‌ای که قبلاً مجوز برای دانشگاه آزاد طی ۸ ماه صادر می‌شد اما در حال حاضر این بازه زمانی به سه روز کاهش یافته است که به همین ترتیب طی یک ماه و نیم ۵۰۰ هزار مجوز جدید صادر شد. پیش از این به دلیل ساختارهای غلط، یک بازار خرید و فروش مجوز در این بخش ایجاد شده بود.

عبدالملکی در ادامه با بیان اینکه در دولت سیزدهم و گام دوم انقلاب، جایگاه کارآفرینان متفاوت از گذشته خواهد بود، اظهار داشت: در مصوبات شورای عالی اشتغال برای تثبیت و ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی، در گام اول توافقنامه‌هایی را با دستگاه‌های مختلف تنظیم کردیم.

وی افزود: از ما سوال می‌پرسند که آیا قرار است دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها این حجم از اشتغال را ایجاد کنند؟ ما در پاسخ گفتیم «دستگاه اجرایی صرفاً یک نهاد حاکمیتی، ناظر و تسهیلگر فرآیندها است و قرار است کارآفرینان این تعداد اشتغال را رقم بزنند». به عنوان مثال کارآفرینان بخش بهداشت و سلامت قرار است ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنند و وزارت بهداشت باید اقدام به تسهیلگری کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: درواقع نهاد اجرایی بستر را فراهم می‌کند تا کارآفرینان جذب سرمایه کنند یا با استفاده از سرمایه خود، تولید را توسعه دهند و اشتغال ایجاد کنند.

عبدالملکی اظهار کرد: ما در شورای عالی اشتغال به نیابت از رئیس‌جمهور، از دستگاه‌های مختلف درخواست داریم که به کارآفرینان حوزه خود بها دهند و ارتباط وسیعی ایجاد کنند.

وی گفت: ما پیگیری می‌کنیم تا تعامل بین حاکمیت با کارآفرینان در حوزه‌های تخصصی بیشتر شود، در چنین شرایطی شاهد خواهیم بود که مسائل و موانع کارآفرینان حل و فصل خواهد شد.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »