معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد؛ ایجادسالی یک میلیون شغل/ تورم ناشی از نقدینگی است نه نوسانات ارزی

 در Uncategorized
ایجادسالی یک میلیون شغل/ تورم ناشی از نقدینگی است نه نوسانات ارزی

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر ایجاد سالانه یک میلیون شغل گفت: باید سهم هر دستگاه و وزارتخانه از اشتغال در نظر گرفته شده تعیین و پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای اشتغال وزارت سیزدهم که عصر دیروز پنجشنبه ۶ آبان برگزار شد، اظهار کرد: من اولین بار است که در این جلسه شرکت می‌کنم. به گفته رئیس جمهور باید سالی یک میلیون شغل ایجاد شود. معتقدم در این شورا باید هر وزیر اعلام کند که چه تعداد از یک میلیون شغل را متعهد می‌شود و پیگیری کنیم که آیا توانسته به وعده خود عمل کند یا خیر و هر سه ماه یک بار وزرا گزارش کار ارائه دهند.

وی افزود: مردم چشمشان به ما است. چه کسی باید این برنامه‌ها را اجرایی کند؟ ما باید این مشکلات را حل کنیم. با حرف زدن که حل نمی‌شود، ما کارگر مردم هستیم. وزارت نیرو، وزارت راه، وزارت سمت یا معاونت علمی و فناوری بگوید برای آینده چه کارهایی باید انجام بدهند.

مخبر ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم به جای تسهیلات خوداشتغالی، از این ۴ هزار هزار میلیارد تومانی نقدینگی که دست مردم است وام بگیریم و حتی نرخ بهره آن هم به مردم داده شود. بانک مرکزی هم آن را تضمین کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: من با علم می گویم که تورم ناشی از نقدینگی است نه نوسانات ارزی، این همه پول دست مردم است، از سوی دیگر این همه ظرفیت کارآفرینی و اشتغال وجود دارد. باید از این منابع برای راه اندازی کسب و کار استفاده کرد. همچنین تعیین کنیم سهم هر دستگاه از این یک میلیون شغل چیست.

معاون علمی رئیس جمهور: زیست بوم ملی اشتغال بر اساس استارت آپها

در ادامه این نشست سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کارآفرینی از محل شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ گفت: در شتاب دهنده‌ها این ایده است که به جذب ثروت می‌رسد نه سرمایه. ما این فرآیند را فراموش کردیم و فکر می‌کنیم اگر وام بدهیم تبدیل به کارخانه می‌شود.

وی افزود: زیست بومی طراحی کردیم که بر این اساس مشخص کرده برای هر شغلی چقدر سرمایه گذاری نیاز است. مثلاً در پارک فناوری پردیس به خاطر وجود این زیست بوم سرمایه گذاری خصوصی به دولتی ۲۰ به یک است.

معاون رئیس جمهور در مورد مجوزها اظهار داشت: دولت‌ها با نوآوری موافق نیستند. در کشور ما چون دولت چاق است، این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین ساختارهای اقتصادی ما براساس واردات شکل گرفته نه صنعت لذا به تولید کننده برای مجوزها سخت می‌گیریم. باید فرآیند مجوزها تسهیل شود.

وزیر صمت: دانشگاه‌های ما متناسب با مهارت‌های کسب و کار نیستند

در ادامه این جلسه سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازار کار ما ناکارآمد است، گفت: برخی مراکز صنعتی ما نیروی کار می‌خواهند اما نیروی کار را نمی‌یابند. این یک موضوع جدی است و حتی بنگاه‌های ورشکسته هم می‌توانند با یک نیروی کار ماهر مجدداً راه اندازی شوند.

وی افزود: هیچ برنامه‌ای نداریم که تا ۱۵ سال آینده چه مشاغلی نیاز است. تا زمانی که دانشگاه‌های ما نفتی هستند، به جایی نمی رسیم. واحدهای صنعتی پیشرو در دنیا دوره‌های آموزشی برای فارغ التحصیلان ایجاد می‌کنند. آموزش عالی ما با این مشکل مواجه است که دوره‌های آموزشی طولانی است اما دانشجو فرصتی برای مهارت آموزی ندارد.

فاطمی امین در خصوص تدوین برنامه اشتغال استانی خاطرنشان کرد: با برش استانی موافق نیستم و باید شهرستانی فکر کنیم. اگر به شهرستان‌ها توجه شود، مهاجرت معکوس رخ می‌داد.

به گفته وی در حوزه قوانین و مقررات نیز قانون فعلی کار براساس کارگران موجود است و باید به سمت بیکاران اصلاح شود.

وزیر جهاد کشاورزی: اشتغال با صنایع تبدیلی روستاها

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای عالی اشتغال با بیان اینکه راه اندازی صنایع تبدیلی در روستاها به ایجاد اشتغال روستایی می‌انجامد، گفت: حذف برخی فرآیندها خود به خود به ایجاد شغل می‌انجامد و نیازی نیست که تسهیلات بدهیم.

وی افزود: مثلاً همواره تأکید می‌شود مصرف آب شرب در شهرها بالاست و همیشه دنبال صرفه جویی هستیم. اگر این را به صورت شرکت درآوریم و تعدادی جوان مأمور شوند که صرفه جویی را ترویج کنند هرچقدر مصرف آب کاهش یابد درآمد ایجاد می‌شود و می‌توانیم به این شرکت‌ها بدهیم. یا مثلاً در مصرف گندم هرچقدر صرفه جویی شده و مصرف آن کاهش یابد، درآمد ایجاد شده که به اشتغال می‌انجامد. لذا حذف بروکراسی‌ها اشتغال زا ست.

در پایان این نشست سردار زادکمند رئیس قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مهارت آموزی به سربازان اظهار داشت: مراکز آموزش مهارت به سربازان رشد خوبی داشته و ظرفیت بالایی برای آموزش در سطح کشور در اختیار داریم. سالی ۳۰۰ هزار نفر وارد خدمت سربازی می‌شوند و ما موضوع مهارت آموزی را در حوزه کادر وظیفه در دست اجرا داریم.

به گفته زادکمند، برنامه ریزی این قرارگاه از قبل از خدمت با سبک اطلاعات مهارت سربازان در سامانه «سرباز» آغاز می‌شود. در حین خدمت نیز مهارت‌هایی به آنان آموزش داده شده و در سامانه «ماهر رسان» بساط اشتغال سربازان ترخیص شده را پیگیری می‌کنیم.

رئیس قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: در سه سال اخیر ۵۰۰ هزار نفر از سربازان آموزش‌های مهارتی شامل مهارت‌های عمومی، تخصصی و اجتماعی را طی کرده اند. همچنین ۲۰ گام برای مهارت آموزی و اشتغال سربازان فراهم کردیم. دو هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال سربازان مهارت دیده در نظر گرفته و اطلاع رسانی شده است.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »