عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایرنا: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی است

 در Uncategorized
دولت قبل زمین سوخته و مین‌گذاری شده به دولت سیزدهم تحویل داد/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی است

تهران- ایرنا- عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار درستی است، گفت: دولت قبل زمین سوخته تحویل دولت سیزدهم داد و مین‌گذاری‌های زیادی در اقتصاد انجام داده است که دولت سیزدهم در حال خنثی‌سازی آن‌هاست.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در مورد برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت آن در قالب یارانه به خودم مردم به صورت مستقیم، اظهار کرد: اصل موضوع اقدام بسیار درستی است و در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ یکی از مباحث اصلی تعیین تکلیف ارز ترجیحی بود که چگونه باید هزینه شود.

وی افزود: دیدگاه‌های مختلفی هم در مجلس و هم در دولت وجود داشت، به‌هرحال به یک جمع‌بندی معقولی رسیدیم که از یک طرف دولت می‌تواند ارز موردنیاز را از بانک مرکزی خرید کند منتها متناسب با قیمت روز و نه قیمت ترجیحی باشد.

این نماینده مردم مجلس گفت: از سوی دیگر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان که قابل افزایش نیز است، در قانون بودجه در اختیار دولت گذاشته شد تا بتواند برای مدیریت کار آن را توزیع کند؛ اما دوستانی که در دولت این موضوع را دنبال می‌کنند، ضمن اینکه اصل کار اقدامی درست است، اما نخست باید مقدمات آن را فراهم کرده و بعد اقدام کنند، ولی بعضا فکر می‌کنند همان‌طور که خودشان می‌دانند، مردم هم در جریان هستند، در حالی که باید موضوع را تبیین کنند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی می‌خواهد نحوه توزیع ارزی که بابت نان صنعتی به صورت پنهان هزینه می‌شود، را تغییر دهد و آن را آشکار کند. لازمه این اقدام گفت‌وگو با مردم است و گفته شود می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و نخست عدد آن را مردم بپردازیم و بعداً برای آزادسازی آن اقدام شود.

حاجی‌دلیگانی بیان کرد: البته برخی تصمیم سازان برای دولت شاید بگویند که این موضوع باعث سوءاستفاده برخی خواهد شد که ممکن است رخ دهد؛ ولی اینکه مردم ندانند، ضررش بیشتر از سو استفاده است، لذا تقاضا دارم اول با مردم صادقانه و شفاف موضوع را مطرح کرده و بعداً برای آن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در شرایط بدی سکان مدیریت کشور را در دست گرفت، تاکید کرد: دولت کارهای خوبی را شروع کرده و در جهت جلوگیری از رشد نقدینگی ماهانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان از چاله‌هایی که دولت قبل کنده است را پُر می‌کند و بدهی‌های دولت قبل را می‌پردازد؛ در ماه این عدد کمی نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همه می‌دانند که دولت قبل زمین سوخته تحویل دولت سیزدهم داد و مین‌گذاری‌های زیادی در اقتصاد انجام داده است که دولت سیزدهم در حال خنثی‌سازی آن‌هاست.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: اما دولت سیزدهم باید با مردم صادقانه صحبت کند زیرا یکی از ویژگی‌های مردم این است که اگر بخواهیم کاری را با آن‌ها انجام دهیم اگر از قبل صحبت کنیم آن‌ها هم کمک خواهند کرد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان این‌که اصل اقدام دولت کاملاً درست است، تاکید کرد اما اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و بیان ضرورت انجام کار یک امر درستی است، زیرا مردم باعث بایستی در جریان اقدامات دولت قرار بگیرند و اعتماد آن‌ها جلب شود که دولت از روی دلسوزی اقدامی را انجام می‌دهد که به نفع مردم است اما اگر مردم قبل و بعد ماجرا ندانند طبیعتاً اشکالات پیش خواهد آمد.

وی گفت: مجلس اعتماد کامل به دولت کرده و نحوه و شیوه عمل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عهده دولت گذاشته است و این موضوع در اختیار دولت است اما نخست باید تبیین بعد اقدام شود.

حاجی‌دلیگانی در مورد افزایش قیمت‌ها در دنیا به‌خصوص غلات اظهار کرد: همین موضوع هم تبیین نشده است. چند کارشناس و افراد مطلع آمدند و ماجرا مطرح کردند؟ جنگ روسیه و اوکراین در حالی رخ‌داده که این دو کشور ۵۵ درصد غلات دنیا تولید می‌کنند. ۲۵ درصد گندم دنیا در اوکراین و ۳۰ درصد در روسیه تولید می‌شود اما الآن با این جنگ حداقل در اوکراین بخش عمده‌ای از تولید را نداریم بنابراین اثر خودش را در افزایش قیمت‌های جهانی گذاشته و خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: البته اتفاقی که رخ داد این است قیمت خرید تضمینی گندم افزایش یافت که باعث می‌شود تولید در داخل در سال‌های پیش رو افزایش یابد. وزارت جهاد کشاورزی هم باید با رویکرد خودش را برای کشاورزان شفاف کند که کاشت چه محصولی بهتر است.

وی اضافه کرد: مثلاً برخی محصولات خیلی آب بر در برخی کشورهای همسایه ما کشت نمی‌شود و از محصولی که در کشور ما تولید می‌شود استفاده می‌کنند که بایستی به‌جای این محصولات گندم یا دانه‌های روغنی کاشته داده شود که کشور ما به آن بیشتر نیاز دارد.

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »