جزئیات برنامه‌های اشتغالی وزیر جدید کار/ عبدالملکی: ارتباط بین کارگر و کارفرما را عادلانه می‌کنیم

 در Uncategorized
جزئیات برنامه های اشتغالی وزیر جدید کار/ عبدالملکی: ارتباط بین کارگر و کارفرما را عادلانه می‌کنیم/ نیازمندترها باید یارانه بیشتری بگیرند

 

وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی با ابراز “تلاش می‌کنیم بستر مناسب برای تحقق ایجاد یک‌میلیون شغل در سال را فراهم کنیم” گفت: با شناختی که دارم نگاه وزارت اقتصاد تخصیص منابع مناسب و وثائق آسان برای کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط است.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حجت الله عبدالملکی, وزیرکار با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره شفافیت در این وزارتخانه گفت: افرادی که تعداد آن‌ها کم نیست در این وزارتخانه نفوذ کرده اند و ما به صورت جدی مبارزه با فساد را آغاز کرده ایم. در چند روز گذشته، برخی مدیران برکنار شده اند و به هیچ عنوان با مسأله فساد مماشات نمی‌کنیم و برای برخورد قضائی با این افراد، دوستان دیگری کار‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً مبارزه با فساد را بر اساس سیاست‌های رسانه‌ای به اطلاع مردم می‌رسانیم افزود:10‌ها نفر که در ستاد‌های انتخاباتی دوره‌های گذشته حضور داشتند در مسئولیت‌های اقتصادی قرار داده شده اند که شناختی از آن بخش ندارند و بخشی از ناکارآمدی نیز به دلیل انتصاب این افراد است.

عبدالملکی بااشاره به اینکه  چه دلیلی دارد فردی که در ستاد انتخاباتی فعال بوده است مدیر عامل یا رئیس هیأت مدیره بخشی باشد که هیچ درکی از آن موضوع اقتصادی ندارد گفت: اگر رئیس جمهور پای مبارزه با فساد باشد، قطعاً این کار انجام می‌شود و اگر نباشد، مبارزه با فساد انجام نخواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عده ای، صاحبان قدرت و ثروت را مافیا می‌دانند، اما این‌ها قدرت‌های پوشالی هستند و این طور نیست که همه جا را گرفته باشند و کسی نتواند با آن‌ها برخورد کند ادامه داد: ممکن است آن‌ها یک سری رفتار‌های مذبوحانه رسانه‌ای نیز انجام دهند که هیچ اهمیت و اثری در مبارزه با فساد نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: اگر در مبارزه با فساد عزم جدی وجود داشته باشد بسیاری از این افراد استعفاء می‌دهند؛ البته مراحل قضائی حتماً باید پیگیری و انجام شود. در چند ماه آینده پالایش اساسی در مدیران زیر مجموعه خود انجام می‌دهم و مدیران کارآمد و پاکدست قطعا ارتقاء می‌یابند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموعه‌های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حق الناس و در دست ما امانت است که تلاش می‌کنیم به صورت سالم و کارآمد فعالیت کنند.

عبدالملکی شرکت‌ها و کارخانجات این وزارتخانه مانند صندوق بازنشستگی، سازمان تأمین اجتماعی را متعلق به مردم دانست و ادامه داد: تاکنون این شرکت‌ها خوب مدیریت نشده است که تلاش می‌کنیم تیم مدیریتی بسیار قوی‌ای برای اداره این بخش‌ها به کار بگیریم. باید با تعارض منافع در همه بخش‌های دولت مبارزه شود؛ بنابراین به معاونان و رؤسای صندوق‌های این وزارتخانه گفته ام باید کمیته مقررات زدایی و تمرکززدایی و کمیته مبارزه با فساد و رفع تضاد منافع تشکیل دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قرارداد رفاه ایرانیان را که 14 ستاد دارد و یکی از ستاد‌های آن مبارزه با مفاسد و رفع تضاد منافع است ایجاد کرده ایم.وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت مردم است، زیرا 42میلیون نفر بیمه شده بخش تأمین اجتماعی و 2میلیون نفر بیمه بازنشستگی کشوری و 6و نیم میلیون نفر تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند.

* تلاش داریم بستر ایجاد یک میلیون شغل در سال فراهم شود

وی افزود: در بخش آموزش فنی و حرفه‌ای نیز صد‌ها هزار نفر یا آموزش دیده اند و یا در حال آموزش هستند و در بخش‌های اقتصادی این وزارتخانه نیز صد‌ها هزار نفر شاغل یا منتفع از این بخش‌ها هستند.

عبدالملکی گفت: با توجه به اینکه مسئولیت هماهنگی و دبیری شورای عالی اشتغال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شده است و این وزارتخانه مسئول پیگیری موضوع اشتغال و هماهنگی میان دیگر دستگاه هاست، تلاش می‌کنیم بستر مناسب برای تحقق ایجاد یک میلیون شغل در سال را فراهم کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: قرارگاه فرماندهی اشتغال را با حضور دستگاه‌های عضو شورای عالی اشتغال و دیگر نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی ایجاد می‌کنیم که زمینه تسهیل و نظارت بر روند اشتغالزایی فراهم شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در بخش اشتغال بسیار جدی وارد شده است گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی نسبت به دولت‌های گذشته است و انتظار داریم این هماهنگی برنامه اشتغالزایی را به نتیجه برساند.

وزیر کار با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و پایداری آن باید زنجیره ارزش شکل بگیرد افزود: اگر سیستم بانکی و نظام تأمین مالی همراه این زنجیره نشود، موضوع اشتغال با مشکل اساسی روبرو خواهد شد.

*تخصیص منابع برای کسب و کارهای کوچک و متوسط

عبدالملکی گفت: با شناختی که از وزیر اقتصاد دارم نگاه این وزارتخانه نیز به سمت تخصیص منابع مناسب و وثائق آسان برای کسب و کار‌های کوچک و متوسط است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در گذشته، کارخانه‌های بزرگ منابع بانکی را می‌بلعیدند و کسب و کار‌های کوچک نمی‌توانستند از این منابع استفاده کنند که در دنیا این موضوع بالعکس است.”تأمین مواد اولیه”، “سرمایه”، “بازار فروش و آموزش”، حلقه‌های زنجیره اشتغال است که هر کدام شکل نگیرد شغل ایجاد نمی‌شود.

*مهارت آموزی حلقه مفقود در ایجاد اشتغال

وی با بیان اینکه مهارت آموزی از حلقه‌های مفقود در زنجیره تولید و اشتغال است افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را بر اساس نیاز بازار، گسترش خواهیم داد و در این جهت 350واحد آموزش فنی و حرفه‌ای را به واحد کارآفرینی ارتقاء می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از پس فردا روی درگاه اینترنتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لینکی برای ثبت پیشنهاد‌ها و ایده‌ها در زمینه اشتغال فعال می‌شود که مردم و صاحب نظران می‌توانند نظرات خود را در این بخش به اطلاع ما برسانند.

*سعی می‌کنیم ارتباط عادلانه‌ای بین کارگر و کارفرما برقرار کنیم 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:سعی می‌کنیم ارتباط عادلانه‌ای بین کارگر و کارفرما برقرار کنیم و در همین راستا دو محور مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار را پیگیری می‌کنیم.

عبدالملکی  افزود: مسئول تنظیم روابط کار، وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ در کشور حدود 13میلیون کارگر و صد‌ها هزار کارفرما که بار اقتصاد کشور را به دوش دارند مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همیشه تلاش بر این بوده که یک حد عادلانه‌ای از دستمزد و حقوق در نظر گرفته شود به طوری که هم رفاه کارگران تامین شود و هم کارفرما متضرر نشود؛ بخش قابل ملاحظه‌ای از هزینه‌های کارفرما، حقوق و دستمزد پرداختی است.

عبدالملکی گفت: کارگران ما نگران کارفرما‌ها هستند که این یک فرهنگ خوب کارگری است، چون معتقدند اگر کارگاه تعطیل شود من هم امکان اشتغال ندارم پس تشکل‌های کارگری از ما درخواست دارند که به کارفرما‌ها کمک کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمک به کارفرما توسط وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بهبود فضای کسب و کار عنوان کرد و افزود: اینجا تعامل بین دستگاهی و وزارتخانه‌ای اهمیت پیدا می‌کند؛ وزارت اقتصاد، وزارت صمت و مابقی دستگاه‌های دیگر برنامه‌ای جدی برای مانع زدایی از مسیر تولید دارند، موضوع ضابطه زدایی در وزارت اقتصاد درهفته‌های آینده فعال خواهد شد که بخش زیادی از هزینه‌های اضافی کارفرما را کم می‌کند و سودآوری آن‌ها را بالا می‌برد؛ اگر این اتفاق بیفتد ما می‌توانیم از کارفرما درخواست کنیم با توجه به بهبود فضای کسب و کار به کارگران رسیدگی بهتری داشته باشند.

*فشار تورم بر کارگران

عبدالملکی گفت: یک کار دیگری که درتیم اقتصادی دولت با جدیت پیگیری می‌شود موضوع مهار تورم است؛ یکی از فشار‌هایی که هم به کارگر و کارفرما وارد می‌شود تورم است که اگر در سطح کلان اقتصادی تورم را کنترل کنیم فشار بر کارگر و کارفرما کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت یک تیم همفکر است ادامه داد: براساس گفته رئیس جمهور، این دولت همه دریک جریان فکری هستند؛ جریان کارآمد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نظریه اقتصادی اسلامی ایرانی که واقعیت‌های اقتصادی ایران و تفکر اقتصادی اسلام را بشناسد که اقتصاد مقاومتی نام دارد و همه در این چارچوب فکر می‌کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در تیم اقتصادی دولت فردی که لیبرال فکر می‌کند نداریم و همه متعلق به یک جریان فکری هستند و به لحاظ فکری، عاطفی و ذهنی این تیم خیلی به هم نزدیک هستند.امیدوارم خروجی این هماهنگی تیم اقتصادی دولت منجر به بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم شود.

* بخش تعاون مظلوم واقع شده است

وی درباره بخش تعاون گفت: بخش تعاون مظلوم واقع شده است؛ یعنی در جریان ادغام سه وزارتخانه، بخش تعاون از قرار گرفتن در کنار حوزه‌های رفاه و کار بهره‌مند نشد کما اینکه می‌توانست منتفع شود، چون ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه کار و رفاه وجود دارد که می‌تواند به بخش تعاون کمک کند.

عبدالملکی بیان کرد: ما یک سند توسعه تعاون داریم که در سال 92تصویب شد، ولی متاسفانه در هشت سال گذشته به این سند توجه نشد و بنا داریم این سند که نیازمند اصلاحاتی است را با جدیت پیگیری کنیم.

*پیگیر افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای تامین مالی بخش تعاون یک بانک داریم گفت: بانک توسعه تعاون متعلق به وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که ظرفیت مالی بسیار عالی دارد؛ البته باید آن را تقویت کنیم و پیگیر هستیم تا این بانک افزایش سرمایه دهد تا بتواند میزان تسهیلات را افزایش دهد.

عبدالملکی ادامه داد: یک صندوق دیگری برای ضمانت سرمایه گذاری حوزه تعاون هم اخیراً شکل گرفته که در حال توسعه فعالیت خود است و تا 70درصد تسهیلاتی که تعاون گران می‌گیرند با یک شرایط خاص آن را ضمانت می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بخش‌های دانش بنیان تعداد زیادی جوانان تحصیل کرده و خوش فکر داریم که علاقمند هستند تا در بخش‌های دانش بنیان فعال شوند؛ ما بخش تعاون را دراین حوزه گسترش می‌دهیم یعنی کمک، حمایت و پشتیبانی می‌کنیم تا این افراد تعاونی تشکیل دهند و از امتیازات ویژه تعاونی استفاده کنند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی-ایرانی کار جمعی نقش بسیار بالایی دارد گفت: درحال حاضر در کشور ده‌ها هزار نفر تعاونگر بسیار بزرگ و حدود 95 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که باید به آن‌ها کمک کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سیاست‌های رفاهی در کشور گفت: در هشت سال گذشته شاخص ضریب جینی تقریباً چهار واحد افزایش پیدا کرده است، ضریب جینی در سال 92تقریباً 37صدم بود؛ ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که هر میزان این عدد بیشتر شود یعنی شکاف طبقاتی بیشتر است و زمانی که عدد به سمت یک حرکت می‌کند یعنی یک عده خیلی ثروتمند و عده‌ای فقیرمی شوند، در طول هشت سال گذشته این شاخص حدود چهار واحد افزایش پیدا کرده است یعنی از حدود 37صدم به 41صدم رسیده است؛ این نشان می‌دهد که شکاف طبقاتی در کشور بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه  شکاف طبقاتی همیشه یک لطمه رفاهی به بخش قابل توجهی از مردم که شامل حدود هفت دهک جامعه می‌شود وارد می‌کند که یکی از علل این موضوع، تورم است گفت: ما در حوزه رفاه باید کار‌های اساسی انجام دهیم و اطلاعات وضعیت رفاهی خانواده‌ها را داشته باشیم و باید سیاست‌های ویژه برای خانواده‌های کم درآمد در نظر بگیریم.

*سامانه داده رفاهی ایرانیان در مدت یکسال تکمیل می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره سامانه پایگاه رفاهی ایرانیان هم افزود: این سامانه جزو کار‌های خوبی است که در دولت گذشته شروع شد و در ارتباط با تحلیل وضع رفاهی خانوار‌ها و دهک بندی آن‌ها خوب پیش رفت، اما هنوز کامل نیست.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در این دولت بتوانیم پایگاه داده رفاهی ایرانیان را تکمیل کنیم و اگر این کار در سه سال گذشته انجام می‌شد مثلاً در ارتباط با موضوع کرونا کارآمدتر عمل می‌کردیم.

عبدالملکی درباره اجرای هدفمندی یارانه ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل اجرا نشد، چون اطلاعات رفاهی مردم را نداریم.​هدفمند کردن یارانه یعنی افرادی نباید یارانه بگیرند، افرادی کمتر و افرادی هم بیشتر دریافت کنند که عمده این اتفاق معطل بانک جامع اطلاعات رفاهی است، ولی اینکه چقدر می‌شود یارانه‌ها را افزایش داد طبیعتاً وابسته به تغییر منابع دولتی و منابع سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. ما این جهت گیری را داریم تا افرادی که نیازمند‌تر هستند و مشکلات بیشتری دارند یارانه بشتری بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان بندی برای تکمیل شدن این سامانه‌ها هم افزود: این سامانه‌ها همیشه در حال کامل‌تر شدن هستند؛ البته سامانه داده رفاهی ایرانیان در حال حاضر کاربرد دارد؛ مثلا کمیته امداد امام خمینی (ره) زمانی که بنا دارد خانواده‌های بیشتری را تحت حمایت قرار دهد به این سامانه مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده بنا داریم در طول یکسال، سامانه داده رفاهی ایرانیان را به یک بلوغ برسانیم تا بتوانیم بیشتر سیاست گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های را با اطمینان بالای 96درصد مبتنی بر این سامانه انجام دهیم.

*بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری سنگین است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تراز کردن صندوق‌ها هم گفت: دولت بدهی سنگین به صندوق بازنشستگی کشوری دارد، چون از ابتدا سهم خود را به میزان واقعی پرداخت نکرده است و طبق قواعد صندوق بازنشستگی کشوری، باید از بودجه عمومی کشور استفاده شود.

عبدالملکی افزود: سازمان تامین اجتماعی که به نوعی بزرگترین صندوق بیمه ما می‌باشد وضع متفاوتی دارد؛ کارفرما‌ها سهم خود را پرداخت کرده اند که در اینجا بازهم دولت بخشی از سهم خود را پرداخت نکرده و بدهکار است و دولت باید برنامه ریزی کند تا بدهی خود به این صندوق‌ها را پرداخت کند.

وی ادامه داد: در این موضوع دو کار باید انجام دهیم؛ اول باید در دولت همفکری کنیم که بدهی دولت به صندوق‌ها پرداخت شود و دوم افزایش بازدهی اقتصادی شرکت‌های زیرمجموعه همین صندوق‌ها هستند که دریایی از ثروت در اینجا قرار دارد و فکر می‌کنم اگر روش شرکت داری تغییر کند شرایط متفاوت خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: واقعیت این است که این شرکت‌ها هیچ کدام دولتی نیستند، اما به سبک دولتی مدیریت می‌شوند.بخش قابل ملاحظه‌ای از مسئله فساد و رانت در صندوق‌ها و شرکت هاست و درخواست دارم فرصت دو تا سه ماه به ما داده شود تا برای مردم توضیح دهیم که در ارتباط با صندوق‌ها چه کار‌هایی انجام داده ایم.

 

منبع:خبرگزاری تسنیم

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »