احیای “مانیتورینگ ترانزیت” بعد از کمای ۱ ساله در گمرک، گامی برای مقابله با تخلفات

 در Uncategorized
احیای "مانیتورینگ ترانزیت" بعد از کمای 1 ساله در گمرک، گامی برای مقابله با تخلفات

بعد از توقف یک ساله فعالیت مرکز رصد و مانیتورینگ ترانزیت در گمرک، حالا شاهد باز راه اندازی نظارت سیستمی و کشف اشکالات جدی در برخی فرایندهای جاری همزمان با رویکرد شفافیت و مقابله با تخلفات مطابق مطالبه وزیر اقتصاد هستیم.

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌  در سنوات اخیر چالشهای  حوزه ترانزیت مشکلاتی را برای گمرک ایران ایجاد کرده است. اعلام وصول صوری یکی از چالشهای است که زمینه سو استفاده قاچاق چیان را فراهم کرده و عللی رغم  تاکید مکرر رسانه ها و نهادها نظارتی در چند سال اخیر اقدام رسمی برای حل و فصل این چالش انجام نشد. این در حالی است که در یک مقطع مدیران گمرک ایران مرکز مانیتورینگ ترانزیت را برای همین مووضع راه اندازی کردند که بر اساس پیگیریهای انجام شده متاسفانه در یک سال اخیر این مرکز بهره برداری خاصی نشده و بخشی از مشکلات گذشته حوزه ترانزیت در سایه نبود نظارت سیستمی بار دیگر دامن گیر گمرک ایران شده بود.

در همین راستا اخیرا بحث تخلیه  یک محموله از اقلام مصرفی  که در قالب رویه  ترانزیت وارد کشور شده بود و بایستی در مهلت تعیین شده از مرزهای غربی  کشور خارج میشد، چالش بر انگیز شد. بر این اساس خروج محموله از کشور اعلام وصول میشود و همین ماجرا زمینه ورود تمام قد نهادهای نظارتی گمرک و وزارت اقتصاد به موضوع را فراهم میکند. نکته جالب توجه اینکه نهاد نظارتی گمرک ایران  از تیر ماه امسال گزارشهای مقدماتی را در این خصوص تهیه کرده بود هرچند پیگری قابل توجه و جدی در این خصوص انجام نشه است. اما بعد از احیای مرکز مانیتورینگ ترانزیت در یک ماه گذشته ماجرا شکل جدی تری پیدا کرده و مکاتبات موثری نیز در خصوص اعلام وصولهای صوری ترانزیت انجام میشود.

مدیران وقت گمرک ایران بایستی نسبت به  وضعیت بلاتکلیف مرکز مانیتورنیگ ترانزیت شفاف سازی کنند، از سوی دیگر بایستی از سوی گمرک ایران اعلام شود در خصوص گزارش نهاد نظارتی داخلی گمرک درباره اعلام وصولهای بلا محل چه اقدامی انجام شده بود.

به هر صورت با تغییر دولت و پیاده سازی رویکردهای جدید وزیر اقتصاد در گمرک ایران شاهد تحول در بحث نظارت سیستمی و مبارزه هوشمند تر با تخلفات هستیم.  بر همین اساس تنها  به عنوان یک نمونه بعد از توقف یک ساله فعالیت مرکز رصد و مانیتورینگ ترانزیت در گمرک، حالا بحث  باز راه اندازی نظارت سیستمی  همزمان با رویکرد شفافیت و مقابله با تخلفات مطابق مطالبه وزیر اقتصاد در دستور کار قرار گرفته است.

منبع:خبرگزاری تسنیم

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

Langauge »